
O sytuacji w branży HoreCa, nadziejach i zagrożeniach opowiada Jakub Szklarz, Prezes Agencji Pracy Service Jobs, specjalizującej się w zatrudnianiu obcokrajowców.
Jeden z największych wzrostów wolnych miejsc pracy na przestrzeni ostatniego roku wystąpił w branży HoreCa. Przedsiębiorcy działający w hotelarstwie czy gastronomii stracili wielu dobrych pracowników w wyniku pandemii, podczas której ponad 30% kadry odeszła do innych branż, bez zamiaru powrotu.
O sytuacji w branży, nadziejach i zagrożeniach opowiada Jakub Szklarz, Prezes Agencji Pracy Service Jobs, specjalizującej się w zatrudnianiu obcokrajowców.
- Jak wygląda aktualnie sytuacja w branży? Czy często zgłaszają się do Pana pracodawcy z sektoru HoreCa z prośbą o pomoc w rekrutacji personelu? Na jakich stanowiskach są największe braki?
Stale dostajemy zapytania od właścicieli hoteli i restauracji, dotyczące personelu do sprzątania, pomocy kuchennej oraz kucharzy. W marcu, kwietniu i maju mieliśmy duży napływ osób zza naszej wschodniej granicy, głównie kobiet, w związku z sytuacją wojenną na Ukrainie. W tym okresie udało się uzupełnić bieżące braki. Na dzień dzisiejszy sytuacja się unormowała, nie mamy już tak dużego napływu ludzi jak w pierwszych trzech miesiącach wojny. Zaczął się sezon dla turystyki, gastronomii oraz rolnictwa i mogę śmiało stwierdzi, iż znowu powracamy do sytuacji sprzed wojny, notując bardzo duże braki w personelu.
- Czy uchodźcy z Ukrainy mają szansę chociaż częściowo zapełnić wolne miejsca pracy?
Zdecydowanie tak, w dużej mierze dzięki nim udało się zagospodarować wolne miejsca pracy.
- Na jakie problemy natrafiają pracodawcy decydujący się zatrudnić Ukraińców?
Często jest to bariera językowa, ciągle zmieniające się przepisy i procedury odnośnie zatrudniania obcokrajowców, jak i organizacja zakwaterowania.
- Jakie cechy wśród kandydatów są najbardziej poszukiwane w branży HoreCa?
Samodyscyplina oraz chęci do pracy.
- Jak Service Jobs wspiera branżę Horeca?
Często doradzamy odnośnie zatrudnieniu obcokrajowców, prowadzimy rekrutacje, dostarczamy personel w ramach usługi outsourcingu pracowniczego.
- Jakie są największe korzyści dla przedsiębiorców ze współpracy?
Przede wszystkim organizujemy ludzi, którzy są wstanie solidnie wykonać potrzebną pracę, co na dzień dzisiejszy jest jednym z największych wyzwań dla przedsiębiorców.
- Jak w praktyce wygląda współpraca z Service Jobs?
Wszystko się zaczyna od spotkania, na którym omawiamy problemy i potrzeby danego klienta. Po wnikliwej analizie, proponujemy najlepszą formę współpracy i…..ruszamy do działania.
- Co dzieje się w przypadku, gdy dostarczony przez Service Jobs kandydat nie odpowiada pracodawcy?
Staramy się unikać takich przypadków dobierając profil kandydata jak najlepiej do profilu pracy. Jeżeli jednak taka sytuacja będzie miała miejsce, to takich pracowników wymieniamy, a osobie która się nie sprawdziła organizujemy inną pracę.
- Czy oprócz wymienionych usług przedsiębiorca może liczyć na stałe wsparcie merytoryczne podczas całego okresu trwania umowy?
Tak, uczestniczymy w całym procesie, do każdego projektu jest dedykowany koordynator. Chętnie dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem z klientami, wspierając ich merytorycznie podczas całego trwania współpracy.