Jaki powinien być prawdziwy LIDER?

Poznaj 7 najważniejszych cech dobrego przywódcy według Dr Travisa Bradberry’ego, współautora bestsellerowej książki pt. „Emotional Intelligence 2.0”.

Opisane przez Travisa cechy są uniwersalne dla każdej branży, niezależne od wielkości firmy i podległego zespołu. Wszystkie poniższe elementy są tak samo istotne – pasja, szczerość, docenianie, troska, kontrola emocji czy umiejętność przyznawania się do własnych błędów. Zarządzanie zespołem to wyjątkowo trudna sztuka, wymagająca doświadczenia, wiedzy jak również szczypty wrodzonego talentu.

1. Pasja to podstawa

Najważniejszą cechą dobrego SZEFA, jest jego zaangażowanie w wykonywane obowiązki. Praca jest jego pasją, swoją energią do działania zaraża innych. Jest otwarty na sugestie i uwagi współpracowników, stale poszukuje najlepszych dla swojego biznesu rozwiązań.

2. Prawdziwy przywódca gra w SZACHY – nie w WARCABY

Co miał na myśli Bradberry pod tą metaforą? Warcaby to gra w której wszystkie pionki są identyczne. Zupełnie odwrotnie jest w szachach, gdzie każda figura ma swoje specyficzne cechy i unikalną dla całej gry rolę. Prawdziwy Lider dostrzega wyjątkowość swoich pracowników, zarządza swoim zespołem tak, aby rozwijać w nim to co najlepsze.

3. Szczerość ponad wszystko!

Jedną z najważniejszych cech dobrego szefa jest prawdomówność. Nie składa on fałszywych obietnic, nie manipuluje.  Potrafi zmotywować swoich pracowników do działania, dzięki szczerej rozmowie.

4. Szacunek i troska

Dobry przywódca troszczy się o swoich pracowników. Wspiera w gorszych chwilach, pomaga w rozwiązaniu problemów, jednak bez narzucania swojego zdania. Jeżeli trzeba, potrafi przyznać się do błędu. Taka postawa buduje w pracownikach zaufanie.

5. Kontrola emocji

W chwilach kryzysu dobry Szef zachowuje spokój, nie daje ponieść si emocjom. Zawsze wnikliwie analizuje każdy problem, następnie wdraża plan naprawczy. Jest skupiony na działaniu.

6. Zawsze ludzki

Wzorowy lider zawsze na pierwszym miejscu jest człowiekiem i partnerem dopiero później zarządzającym. Pracownicy chętnie dzielą się z nim swoimi wątpliwościami czy problemami.  Wzbudza on powszechną sympatię.

7. Firma to gra zespołowa

Świetny przywódca doskonale wie, że sukces firmy zależy od pracy całego zespołu. Stąd stara się, aby każdy jego pracownik czuł się doceniany i ważny.