
Jak zarządzać multikulturowym zespołem?
Polscy pracodawcy coraz częściej decydują się na zatrudnienie obcokrajowców. Praca w różnorodnym pod względem etnicznym i rasowym zespole, może być bardzo rozwijająca i przynieść wiele korzyści zarówno firmie jak i pracownikom. Na co zwrócić uwagę przy kierowaniu taką grupą i jak sprawić, aby była skuteczna przy osiąganiu wyznaczonych celów?
Najważniejsza jest komunikacja!
Wprowadź w firmie zasadę otwartej komunikacji, czyli możliwości przedyskutowania wśród członków zespołu wszelkich nieporozumień, różnic czy wątpliwości.
Wyszkolony menadżer
Menedżer odpowiedzialny za zarządzanie wielokulturowym zespołem powinien stale rozwijać wiedzę specjalistyczną dotyczącą tematyki szoku kulturowego czy unikania pułapek stereotypów. Dodatkowo najważniejszym jest, aby był on wolny od wszelkich stereotypów, uprzedzeń w stosunku do danej kultury.
Nauka rozwiązywania konfliktów
Praca w zespole złożonym z osób pochodzących z różnych krajów często będzie prowadzić do sytuacji konfliktowych, ponieważ zderzają się ze sobą różne punkty widzenia, mentalności czy nawyki. Aby jak najbardziej zminimalizować ryzyko wystąpienia takich sytuacji i jej skutków, kluczowa jest nauka zespołu, że każdy konflikt można rozwiązać konstruktywną i spokojną rozmową. Należy dostrzec zarzewie konfliktu, dać sobie chwilę na przemyślenie sprawy i ostudzenie emocji, pozbyć się uprzedzeń, określić swoje stanowisko i przystąpić do spotkania „twarzą w twarz” ze skonfliktowaną stroną.
Pamiętaj o feedbacku!
Poproś pracowników o regularne informacje zwrotne o to, jak współpracuje im się z Tobą, jak czują się w zespole, czy są wystarczająco zmotywowani, co mogłoby poprawić ich nastawienie do pracy.
Skorzystaj z pomocy eksperta
Jeżeli ani Ty ani Twoja kadra menadżerska nie macie doświadczenia w kierowaniu zespołem wielokulturowym, najlepiej postawcie na profesjonalne szkolenie przeprowadzone przez eksperta rynku pracy, podczas którego dowiecie się wszystkich najważniejszych informacji potrzebnych do skutecznego i bezkonfliktowego zarządzania. Poznacie zasady onboardingu, techniki rozwiązywania problemów oraz specyfikę danej kultury i narodowości. W Service Jobs od lat pomagamy firmom przygotować się na przyjęcie pracowników z innego kraju. Przeprowadzamy szkolenia dla kierowników i kadry zarządzającej, podczas których rozwiewamy wszelkie wątpliwości związane z pracą z cudzoziemcami, tłumaczymy dokładnie różnice kulturowe oraz aspekty legislacyjne i administracyjne.
Jeżeli, Twoja firma potrzebuje wsparcia w tym aspekcie, zapraszamy do kontaktu!