Jak motywować pracowników w branży produkcyjnej? Co jest dla nich ważne w pracy?

Dobrze zbudowany system motywacji w firmie jest kluczem do sukcesu. Zadowoleni pracownicy bardziej angażują się w powierzone im obowiązki, są bardziej efektywni, szybciej i chętniej uczą się nowych czynności. Dodatkowo są lojalni wobec swojego pracodawcy, co znacznie zmniejsza rotację w firmie.

Jakie są sposoby motywowania?

Motywowanie dzielimy na pozytywne oraz negatywne.

Pozytywne może być finansowe (nagrody pieniężne, podwyżki czy premie uznaniowe) oraz pozapłacowe (prywatne ubezpieczenie, karty na siłownię, bony na zakupy, kursy języków obcych, lunch firmowy itd.). Taki rodzaj motywowania znacznie ociepla wizerunek pracodawcy.

Dodatkowo wyróżnia się motywację pozamaterialną jak np.:

  • Pochwała publiczna w towarzystwie całego zespołu
  • Możliwość realizacji własnych pomysłów
  • Konkretna informacja zwrotna np. o dobrze wykonanym zadaniu

Motywowanie negatywne, przez wielu specjalistów uważane, za zdecydowanie mniej skuteczne polega na pobudzaniu pracowników do wydajniejszej pracy poprzez zaaranżowanie sytuacji zagrożenia (np. groźba o zwolnieniu z pracy, likwidacja premii bądź zdegradowanie na niższe stanowisko). Często skutkuje to wytworzeniem w pracowniku negatywnego skojarzenia z firmą, lęku oraz dystansu do przełożonego.

Jak motywować pracowników produkcyjnych?

Statystyki pokazują, że pracowników fizycznych, najbardziej motywuje wyższe wynagrodzenie. Zaraz za nim znajduje się stałość zatrudnienia, pozytywna atmosfera pracy, dodatki pozapłacowe (w szczególności bony świąteczne i dofinansowania do wakacji) oraz bezpieczeństwo (przestrzeganie przepisów bhp). Dodatkowo istotne są dla nich publiczne pochwały, traktowanie ich personalnie (kontakt z Szefem, nie tylko z bezpośrednim przełożonym) oraz brak podziałów (na tych wyższego i niższego stopnia). W przypadku pracowników pozamiejscowych dużą rolę odgrywa komfort zakwaterowania lub możliwość zwrotu kosztów dojazdów do pracy / autobus firmowy.

Efekty = długotrwałe działanie

Aby motywowanie przyniosło zamierzony rezultat musi być procesem długotrwałym oraz konsekwentnym w jego stosowaniu. Trzeba również pamiętać o odpowiednim doborze motywatorów do danego pracownika, gdyż te nietrafione nie przyniosą żadnego efektu (np. kurs angielskiego, dla osoby, która zna go biegle, czy karnet do fitness clubu, dla pracownika, który nie lubi trenować).