Dlaczego docenianie pracowników odgrywa kluczową rolę w zarządzaniu zespołem?

Nagły wzrost zaangażowania Twoich pracowników? Nawet o 150%?! Czy jest to możliwe? Jak przełoży się to na wyniki firmy?

Jak pokazują badania Tower Watson, wzrost zaangażowanie można uzyskać, dzięki wzmocnieniu praktyk doceniania swojego zespołu. Raport  jednoznacznie potwierdził, że przedsiębiorstwa, w których kadra zarządzająca okazywała uznanie swoim pracownikom, notowały od 20% do 60% wzrostu zaangażowania. Dodatkowo, pracownicy, którzy byli doceniani:

  • czuli się pozytywnie nastawieni do pracy, co przełożyło się na atmosferę w całym dziale,
  • stali się bardziej kreatywni i łatwiej odnajdywali się w zmiennym otoczeniu,
  • wzrosła ich efektywność, produktywność, motywacja i zaangażowanie w pracy,
  • chętniej polecali swoja pracę znajomym.

Wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy. Amerykański koncern BEST BUY, zajmujący się sprzedażą elektroniki, uzyskał rekordowy przychód o wartości 24,5 miliarda dolarów, zmieniając swoją politykę zarządzania zespołem, stawiając równość, docenianie i przyjazną atmosferę na pierwszym miejscu (całą historię możecie przeczytać tu).

Jak zacząć praktyki doceniania w swojej firmie?

  • Organizuj cykliczne spotkania ze swoim zespołem.
  • Pamiętaj o upominkach w ramach uznania czyjejś pracy (np. bony do sklepu, premia, vouchery prezentowe, karnety na siłownię itd.).
  • Mów często „dziękuję”, pochwal pracownika / pracowników w obecności całej firmy.
  • Świętuj z zespołem ukończenie projektu, osiągnięcie danego celu .
  • Udzielaj pozytywnego, konkretnego, feedbacku.
  • Pozwól pracownikom podejmować decyzję.
  • Każdy dobry lider, powinien na wstępie dobrze poznać członków swojego zespołu, żeby umieć dopasować formę doceniania do konkretnej osoby.