Co to jest EXIT INTERVIEW?

Exit Interview (z ang. Exit – wyjście, interview – wywiad) to rozmowa, którą przeprowadza się z pracownikiem kończącym współpracę z firmą. Niezależnie od tego, czy osoba sama postanowiła odejść czy została zwolniona Exit Interview to skuteczne narzędzie employer brandingowe oraz nieocenione źródło informacji dla działu HR. Dodatkowo rozmowa jest idealną okazją dla dwóch stron do wyjaśnienia sobie ewentualnych wątpliwości czy zarzutów i zakończenia relacji w przyjazny sposób.

O co warto pytać?

Warto przygotować pytania, które pozwolą celnie określić to, co skłoniło pracownika do zmiany otoczenia, co podobało mu się w firmie, a co drażniło np.

  • Jakie są powody zmiany pracy?
  • Czy praca była satysfakcjonująca?
  • Jak będziesz wspominał swój zespół i atmosferę pracy?
  • Czy jest coś, co mogłoby wpłynąć na zmianę Twojej decyzji?

Ważnym, elementem jest również poznanie opinii pracownika na temat wysokości wynagrodzenia i pakietu benefitów.

Pamiętajcie, żeby nie zmuszać pracownika do zwierzeń. Końcowa rozmowa powinna opierać się na empatii i zrozumieniu. Trzeba uważnie słuchać drugiej strony, w momencie, kiedy wyczujemy, że dana kwestia jest dla niej krępująca czy „niewygodna”, nie powinniśmy ciągnąć jej dalej za język.

Exit Interview ma zostawić miły ślad i pozytywne skojarzenie z firmą.

Czyny nie słowa

Po przeprowadzeniu wywiadu z odchodzącym pracownikiem i zebraniu ważnych informacji, warto znaleźć chwilę na dokładne przeanalizowanie jego słów. Trzeba sprawdzić, czy ewentualne zarzuty mają pokrycie w rzeczywistości. Jeżeli okaże się, że tak, warto od razu wprowadzić plan naprawczy.